Har du noen gang brukt eller sett User Generated Content, eller bruker generert innhold på godt norsk?
“Overalt, ja?” På grunn av de ekstremt lave prisene, er dette blitt et fenomen innen markedsføring mot både B2B og B2c-kunder.
💡 Enkelt forklart er UGC-innhold en innholdstype fra en person som (fortrinnsvis) ikke er knyttet til merkevaren fra før, men som likevel lager video eller bilde for å anbefale den videre til andre.
I følge en studie publisert av HUBSPOT er det mange grunner til å vurdere UGC som reklame-innhold fremfor annen type innhold.
Bare se her:
⭐️ 79% av de spurte sier at UGC påvirker kjøpsavgjørelsen i stor grad
⭐️ Annonser med UGC innhold får i snitt 73% mer positive kommentarer
⭐️ 31% sier at UGC fester seg mer til hukommelsen enn annet tilsvarende innhold uten UGC
⭐️ Selv om 92% av merkevarer tror de fremstår som autentiske, mener kun 51% av forbrukerne at de faktisk gjør det
Derfor er det kanskje ikke så overraskende at…
Markedsføring ved bruk av influencere har økt eksplosivt de siste årene og per 2022 omsetter industrien for over 1 milliard kroner, og øker mer enn noen annen form for markedsføring år over år.
Siden 2015 har faktisk industrien økt fra “nesten null” til de tallene vi ser i dag, noe som vitner om attraktiviteten denne formen for markedsføring har for bedrifter.
Hvorfor bruke UGC-videoer og hva er egentlig verdien?
For at merkevarer skal få mer ut av budsjettene sine ser man derfor internasjonalt, Norge henger jo selvsagt langt etter som vanlig, at hele 82% av merkevarer sier de flytter penger i budsjettet fra annen innholdsproduksjon over til UGC på grunn av den lave prisen og enorme effekten.
Med UGC trenger du ikke bekymre deg for influencerens rekkevidde eller følgergruppens preferanser, siden du uansett ikke skal benytte den.
De aller mest populære influencerne i Norge kan ta flere hundre tusen for et oppdrag, mens såkalt “internett kjendiser” som er kjente på grunn av sine kontoer på sosiale medier ofte tar 10, 20, 30, 40 000,- for et innlegg eller mer.
Med UGC-produksjoner betaler du stort sett kun en brøkdel av hva ambassadørskap koster, siden du kun betaler for videoen og “ansiktet” og ikke influencerens opparbeidede følgerskare og visninger!
For å avgjøre om UGC er for deg og din bedrift må du ta stilling til et svært viktig spørsmål; er bedriften din tjent med å bruke innhold 8 av 10 sier påvirker kjøpsavgjørelsen?