Kunne du tenkt deg å gi vekk kunder

... til konkurrenten?

Hvis kundene heller finner konkurrenten enn deg når de søker etter det du tilbyr, hva taper du på å gå glipp av 

1 kunde
👤

10 kunder
👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤

50 kunder
👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤
👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤
👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤
👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤
👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤

Hvis du kunne unngått det, ville du gjort noe

... for å unngå å miste omsetning som kunne vært din, hver måned og hvert år?

1 000,- x 120 = __?__

mucho dinero!

Jeg håper du ikke har produkter som koster 1 000,- eller mer, dersom du er en av de som ikke bruker tid og ressurser på å pleie markedet og kunden jevnlig på sosiale medier  …

Vi tar en enkel visualisering.

La oss si det er 10 kjøpeklare kunder du “mister” til konkurrenten hver måned ved å være passiv og “usynlig” på nett. 

Er vi enige om at det er realistisk å tenke at med jevn kontakt med kjøperne, så er det mulig å dra inn 2-3 kunder i uka?

Har du dyrere produkter med mer omfattende signerings prosess er kanskje det tallet litt høyt, men det er uansett tankegangen som er viktig her. Ikke nødvendigvis summen.

Om snitt salget ditt for eksempel er 1 000,- per salg og du mister ca 3 kunder i uka:

120 tapte kunder på et år:

👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤
👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤
👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤👤

120 000,- tapte kroner på et år:

🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙
🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙
🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙🪙

Nå, tenk litt på mersalget og livstids verdien disse kundene kunne hatt.

Hva med anbefalingen til venner og bekjente?

Hva om hver tapte kunde i snitt hadde rekruttert 1 ny kunde via anbefalinger.

Blir ikke det plutselig 240 og ikke “bare” 120 kunder?

Hva om disse anbefalingene igjen rekrutterte inn kunder fra sitt nettverk …?

Du skjønner tegninga.

Det bremser veksten eksponentielt å være passiv, usynlig og å gå glipp av kunder. 

Men, dette er et tema mange bedriftsledere er lykkelig uviten om.

For de deler jo ikke en bokstav om seg selv i sosiale medier, og de vet ikke om konkurrenten engang har sosiale profiler de pleier kundene med for undersøkelser har de ikke gjort.

Sosiale medier for mange er profilbilde tatt i noe uheldig vinkel nedenfra og opp, og litt nyheter. 

“Det greiene der” er ikke noe vår bedrift har noe behov for, det er for sånne “rosabloggere”.

Det som er litt morsomt oppi det hele er at vi labber opp til knehasene rundt i både organiske innlegg, nyhetsbrev og annonser på Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok og nettaviser fra Power, Elkjøp, Krillolje, Tine, Telenor, Toyota og alt imellom.

Men ikke i måneskinn om VI skulle sløse bort midler på bedriften vår i sosiale medier for å vinne oppmerksomheten til kunder, og for å sikre at de kjøper og kommer tilbake til oss neste gang også.

Nei, det er galskap og bortkastede penger.

Når kjøpte jeg sist fra en annonse, liksom?

Aldri.

Det er jo tross alt helt meningsløst av Power, Elkjøp eller XXL

å være tilstede ``hele tiden`` for å overtale oss til å velge dem foran konkurrenten. Vi går jo dit vi vil vi, og forblir 100% upåvirket.

Jeg blir ikke påvirket av det jeg ser av innhold fra merkevarer …

... jeg bestemmer selv!

Og våre kunder?

De er som oss, de blir heller ikke påvirket.

Av og til lurer jeg på hvorfor norske bedrifter gidder å sette fyr på til sammen litt over 30 milliarder årlig på å «overtale kunden».

Hvorfor orker selskaper som for eksempel COOP å designe en medlemsavis med tilbud “ingen leser”?

Fjas.

I tillegg er naturligvis vårt eget bedriftsnavn det første kunden tenker på om morgenen, så at COOP “og de” gjør det er mer naturlig enn at vi gjør det.

Logisk?

Dukker det, mot formodning, opp en annonse litt seinere på dagen fra en konkurrent (som de har sløst penger på) når kunden scroller på Facebook (som ingen av våre kunder bruker uansett) motstår de lojale som de er belastningen med å slite tommelen ut på 3 for 2, gratis frakt eller 70% rabatt og husker brått rubrikkannonsen vår fra forrige lørdag.

Hvorfor i all verden har Orkla flere hundre ansatte i markedsavdelingen, når de bare kunne spart seg de pengene og latt kundene finne frem selv?

YES eller Zalo oppvaskmiddel, hipp som happ det?

Ikke for Orkla. Derfor bruker de noen årsverk på å sikre at kunden velger riktig.

Men, vi er safe her i tidskapselen vår fra tidlig på 00-tallet, vi som ikke bruker tid og penger på sånt tull.

Når interwebben fortsatt var ei “boble”, sosiale medier var til for å melde dagens middag og anbefalinger gikk i arv fra far til sønn og mor til datter.

Slik er det (dessverre?) ikke lengre. Uansett hvor intenst du ønsker at det skulle være sant.

Vil de ha noe fra oss så kommer de til oss, ikke omvendt

Ok. Nok forsøk på humor og glimt i øyet.

Det er egentlig mer sørgelig enn humor at såpass mange bedrifter rett og slett gir blaffen i å pleie kundene, og potensielle kunder, jevnlig over tid.

Ikke bare selge til, men pleie.

Alt for mange tror at «sånt fjas» er for alle andre, men ikke dem.

Vi er vel ingen “Sophie Elise” heller; sier vi i kantina mens vi ler litt tørt og dulter i sidemannen.

Vi er en seriøs bedrift og seriøse bedrifter bruker ikke tid på plattformer der kundene ferdes i snitt nesten 5 timer per dag.

Det ville vært som å sette fyr på pengene.

Kildesjekk for den som tenker “5 timer? Yeah right!”

For de som husker COVID-19 så var plutselig “alle” på nett.

Over natten måtte man kommunisere via nettet.

Men like sikkert som at kreditt gjelden skyter i været 12 timer etter finanskrisa, der vi med gullfisk hukommelse raker til oss Bank Norwegian-lån til 22% rente for å unne oss en sofa vi ikke trenger, gikk majoriteten på den klassiske feilen med å bare legge hele opplegget brakk så fort bjella plinget i butikkdøren igjen.

De smarte tenker at det er en ca 10 års syklus på kriser, og den smarte rigger fra år 0 til år 10.

Ikke 20 minutter etter innslaget på Nyhetskanalen eller NRK Dagsrevyen om at “nå er vi i gang, igjen”.

Siden du fortsatt leser, vil jeg anta du er en av de smarte.

Det er omtrent nå du forventer å få presentert “mirakelet”.

Det er nå pitchen med “100 leads eller pengene tilbake” skulle kommet.

Men, det er ingen mirakelkur.

Sorry.

Hvis du tror på lokkematen med at ting er snudd på en dag bare du bruker nok penger, har du kastet bort tiden din.

Tenk på det.

Hvor langt kommer du i bedriftsverden med 10 000,- egentlig? Du kommer deg knapt nok til Bodø for den prisen.

Men, i bedrift er plutselig hver krone en investering av dimensjoner som hver og en (helt uten risk) skal bygge merkevaren til Coca Coliske proporsjoner, hvis ikke dropper vi hele greia.

Om kundene ikke nærmest sparker ned døren og tvinger pengene sine ned i kassa di første måneden, er opplegget svindel.

Helt ærlig:

Hvor mange bedrifter kjenner du til som har bygget merkevaren og relasjonen til kundene via en enkel “salgs trakt” i 14 dager eller med en engangsinvestering på noen skarve tusen?

Å bygge merkevare er en reise, og alle reiser starter en plass.

Å bygge merkevare er som å bygge et hus. Det hjelper lite med en “konge” taktekker om mureren så dobbelt når han la grunnmuren.
Å bygge er en prosess, og en prosess tar tid. En prosess har en 1,2 og 3 en A, B og C.

Ikke en 1 eller 3.

Velkommen til starten på et nytt eventyr.

Ditt starter her:

Prøv oss GRATIS i 1 uke og se hvordan vi jobber for å forbedre din bedrifts sosiale medier og kommunikasjon gjennom å drifte bedriftens sosiale plattformer i en liten test-uke!

Sammen bygger vi enten videre på det dere har startet, eller starter helt på blanke ark.

📝 Innholdsproduksjon for bedriften din til sosiale medier, som for eksempel, LinkedIn, Facebook eller andre
📅 Publiserings plan for innhold**
📢 Publisering av innhold på utvalgte kanaler
🛒 Annonsering*
📈 Analyser og forbedringer*
💡 Strategisk arbeid med kundemassen*
💯 Søkemotor optimalisering*

*disse tjenestene tilbys ikke i test-uken da totalen blir for omfattende for 1 uke, men kan fritt velges inn dersom man ønsker å sette sammen ulike tjenester i videre drift.
** en komprimert versjon av publiserings planen blir laget for test-uken. Enn full plan går fra måned til måned minimum 1 måned på forskudd.

Liker du det, blir du med i familien.

Liker du det ikke … kan det virke som vi brant alt kruttet i denne teksten, og det er jo passe kleint.

One hit wonder er vi dog ikke, og tar med oss over 10 års erfaring i bransjen du kan nyte godt av.

Ingen risiko for deg, og det eneste vi ber om er at du har et genuint, klart og tydelig mål om å ta tilbake kundene som nå flakker rundt fordelt over alle andre konkurrenter.

La oss starte med en meget hyggelig prat, så er vi om vi er de riktige for deg!

Lengste forhold til en leverandør jeg har hatt

- og en av få jeg stadig anbefaler videre

Da jeg eide FeC benyttet jeg Ronnie og gjengens tjenester i flere år. Evnen til å sette seg inn i et komplekst yrke som Sveiseingeniør har vært intet mindre enn imponerende.

Jeg er ikke spesielt glad i å skrive selv, så å ha et team som kan skrive som om jeg selv hadde skrevet det og med en faglig tyngde leserne forventer er befriende.

Etter FeC har jeg gått videre til investeringer i andre selskaper, og det gikk ikke lang tid før Ronnie og mine investeringspartnere satt i møter om samarbeid.

Anbefales på det absolutt varmeste.

Kathrine Molvik
Sveiseingeniør/Investor/Inspektør

Vi kan skape resultater over tid

- det beste fra to verdener i en og samme løsning; organisk + annonsering

Feks. www.dinbedrift.no