Influencer markedsføring budsjettplanlegging: En omfattende guide

Influencer markedsføring budsjettplanlegging

Vi forstår at det kan være utfordrende å budsjettere for sosiale medier, særlig når du prøver å oppnå maksimal avkastning på din investering. Her er en dyptgående guide som tar for seg det du trenger for å lage et effektivt oppsett.

Når merkevarer setter sine budsjetter er det ofte vanskelig å se for seg alle de ulike aspektene av de faktorene som kan påvirke prisen.

For eksempel kan disse faktorene være svært utslagsgivende for hva du må regne med å budsjettere:

  • Skal merkevaren gjøre kreativ utvikling selv?
  • Skal merkevaren sette opp instruksjon/brief på hele samarbeidet?
  • Skal merkevaren benytte de aller mest populære influencerne?
  • Skal merkevaren ha innhold på flere plattformer fra samme influencer?
  • Skal merkevaren kjøre en enkelt video, eller flere publiseringer?
  • Skal merkevaren annonsere jevnt over tid (også kalt ambassadørskap)?
  • Skal merkevaren annonsere til flere markeder (utlandet)?
  • Skal merkevaren gjøre merkevarebygging eller salg?

Dette og mange andre faktorer er med på å sette den endelige prisen på kampanjen. Oppsiktsvekkende nok er det svært få merkevarer som tar noe annet enn influencerens egne tall og statistikker i betraktning.

For at alle parter skal oppleve et godt samarbeid man både får gode resultater på, og som fremmer et ønske om å jobbe sammen på lengre sikt, er det viktig at begge parter også opplever å bli tatt hensyn til.

Forståelse av sosiale medier landskapet

Før vi dykker inn i detaljene om budsjettering, er det viktig å forstå landskapet av sosiale medier. Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn og YouTube er alle forskjellige i deres algoritmer, publikum og beste praksis. Hvert nettsted har unike fordeler og fallgruver, og du bør vite hvordan du navigerer dem.

For eksempel bruker vi Facebook på en helt annen måte enn Instagram. Vi bruker YouTube på en helt annen måte enn TikTok, selv om begge er en videodelings-tjeneste. Å forstå styrkene og svakhetene til de ulike plattformene er essensielt for om du klarer å dra maks ut av budsjettet ditt.

Dette kjennetegner TikTok

  • Ofte korte videoer mellom 5-60 sekunder
  • Svært trend-fokusert der trender kommer og går nesten daglig
  • En geo-first-app som sender ut innholdet til et geografisk område først, fremfor vilkårlig spredning
  • Enklere enn noen andre plattformer å oppnå viralt innhold
  • Ofte svært høyt engasjement, jo større profil jo større engasjement. Motsatt av for eksempel Instagram
  • 60/40 fordeling på unge brukere under 24 og over 24
  • TikTok har nå blitt en søkemotor på lik linje med YouTube og Google

Dette kjennetegner Instagram

  • Har flyttet mye av fokus vekk fra bilde i feed til Reels og Story
  • Ikke like trend-fokusert, men mer fokusert på tema
  • Ikke en geo-app
  • Svært vanskelig å gå viralt med mindre man allerede er stor fra før
  • Overvekt av brukere over 24 år
  • Har ikke en SEO-sentrisk algoritme per dags dato

Dette kjennetegner Snapchat

  • Kun video og bilde fokusert app som benytter i stor grad story-funksjon
  • Ikke noen feed som på Instagram, TikTok, YouTube og andre lignende plattformer med mindre man har egen kanal
  • Ikke en geo-app
  • Relativt oppnåelig å gå viralt utenfor egen følgergruppe
  • Ganske jevnt fordelt publikum
  • Ikke noen form for SEO sentrert algoritme

Dette kjennetegner LinkedIn

  • I stor grad tekst-basert innhold supplert med bilder og video
  • Ikke feed-basert som på andre plattformer, men kaller det “aktivitet”. Må lete for å finne en brukers innhold
  • Ikke en geo-app per definisjon, men pusher sjelden innhold til andre språk enn det som er forfattet eller hashtagget
  • Svært god organisk rekkevidde, og veldig enkelt å få stor rekkevidde i 2 grad og 3 grads kontakter
  • Voksent publikum utgjør størsteparten av de aktive brukerne
  • På en måte en SEO sentrert algoritme da mange bruker LinkeIn til å søke etter relevant innhold

Dette kjennetegner Facebook

  • Utelukkende videobasert innhold
  • Feedbasert kanal likt for eksempel TikTok og Instagram
  • Ikke en geo-app, men favoriserer push mot relevant geografisk språk og område
  • Svært vanskelig å få særlig mye visninger, og så godt som umulig å oppnå visninger uten å ha tilsvarende mengde følgere
  • Publikum i alle aldre, men gjerne underrepresentert 50+
  • Faktisk verdens største søkemotor foran Google og Bing (utrolig men sant)

Hvordan lage et sosiale medier budsjett

Når du begynner å lage et sosiale medier budsjett, er det viktig å først identifisere dine mål. Dette vil gi en ramme for hvor pengene skal gå, og hvordan du kan vurdere din avkastning på investering (ROI).

Innledningsvis pekte vi på en rekke faktorer som kan være med på å avgjøre prisen per innlegg eller per kampanje. Selv om dette er mange av de viktigste faktorene, vil det naturlig nok være andre faktorer som også spiller inn som for eksempel:

  • Sesong
  • Konkurranse (flere merkevarer ønsker samme influencer)
  • Merkevare-match
  • Tidligere salgs resultater
  • Verdi på tjeneste/produkt
  • Hvorvidt influencer må påregne noen form for “backlash” med negative kommentarer eller omtale (kontroversielle produkter)
  • Mengden arbeid influenceren må gjøre (for eksempel svare på kommentarer, henvise til nettsider, svare på meldinger osv)
  • Om innlegget skal boostes (feks SparkAds på TikTok)
  • Om innlegget skal publiseres på merkevarens egne sosiale medier
  • Om merkevaren skal ha rettigheter til bruk i egne kanaler utover kampanjekjøringen (lisens eller utkjøp)

Start alltid her

En god begynnelse er å definere de viktigste målene for dine sosiale medier kampanjer. Dette kan omfatte merkevare bevissthet, lead generasjon, kunde engasjement, eller økt nettside trafikk.

Hver og en av disse intensjonene vil ha helt ulike priser. Det er signifikant forskjell i pris å kjøre en merkevare bevissthets kampanje og en lead/salg kampanje. Det er også dyrere å drive trafikk inn til et nettsted enn det er å bare vise merkevaren frem i det aktuelle innlegget.

Dette er en pris differensiator som ikke er spesifik til influencing, men som man også ser når man skal annonsere selv via for eksempel Facebook, Instagram, TikTok, YouTube og lignende.

Intensjonen din er med på å avgjøre budsjettet du må regne med å sette av.

Fordeling av budsjett

Med målene tydelig definert, kan du nå begynne å fordele ditt budsjett. Denne prosessen involverer å vurdere kostnadene ved hver plattform, og å bestemme hvor mye du skal bruke på hver. Det er også viktig å inkludere kostnader som er knyttet til produksjon av innhold, annonsering, og bruk av verktøy for sosiale medier styring.

Husk å ta med alle kostnader, for eksempel dersom du skal bruke et byrå til kreativ utvikling eller andre eksterne kostnader.

Måle ROI

Måling av avkastningen på investeringen er en kritisk del av budsjetteringsprosessen. Du bør alltid være klar over hvordan dine sosiale medier aktiviteter bidrar til dine overordnede forretningsmål.

Det er nytteløst å gå tilbake til en influencer i ettertid å klage på for lite salg eller trafikk, dersom man ikke vet hvilken trafikk som har kommet. Dersom man ikke overvåker aktiviteten under kampanje kjøringen, kan man fort oppleve at det kommer inn salg man ikke vet hvor kommer fra.

Det er med andre ord til fordel for både merkevaren og influenceren å ha kontroll på hva som er generert. Dersom leveringen har vært dårlig, mens forutsetningen har vært god, kan man for eksempel forhandle seg frem til en ny kjøring som kompenasasjon.

En god måte å måle trafikk og ROI på er for eksempel med UMT-linker og personlige koder som LISE20 som helt åpenbart setter både trafikk og konvertering i sammenheng med den aktuelle influenceren.

Du bør også ha en Google Analytics konto satt opp og koblet mot salgsstedet ditt for å få inn all nødvendig statistikk.

Budsjett på dag, uke, måned eller år?

Et godt tips kan være å fastsette et månedlig budsjett for sosiale medier basert på dine forretningsmål og tilgjengelige midler. Dette vil fungere som en rettesnor for hvor mye du kan bruke på hver plattform, og hvordan du kan balansere dine ressurser.

Budsjettet du setter opp bør være realistisk i forhold til hvor mye inntjening du kan forvente deg. Eksempelvis vil det i omtrent uansett tilfelle være lite realistisk å omsette “hundretusenvis” på et marginalt budsjett på 10 000,-

Budsjettet du setter opp bør derfor stå i stil med både intensjon, pris på produkt, produktets attraktivitet og kjennskap i markedet og influencerens verdi per innlegg. Det vil være tyngre og kreve betydelig mer eksponering å selge et produkt eller merkevare “ingen” kjenner til, enn å selge et produkt “alle” kjenner til.

Konklusjon

Å opprette et effektivt sosiale medier budsjett er en kritisk del av din digitale markedsføringsstrategi. Ved å følge denne guiden, vil du være bedre forberedt på å navigere i det komplekse landskapet av sosiale medier, og få mest mulig ut av dine investeringer.

Som nevnt har mange et svært begrenset forhold til faktorene som spiller inn på pris, og vi håper at du ved hjelp av denne guiden evner å sette bedre budsjetter i fremtiden!

  • Når merkevarer setter sine budsjetter er det ofte vanskelig å se for seg alle de ulike aspektene av de faktorene som kan påvirke prisen
  • Oppsiktsvekkende nok er det svært få merkevarer som tar noe annet enn influencerens egne tall og statistikker i betraktning
  • Å forstå styrkene og svakhetene til de ulike plattformene er essensielt for om du klarer å dra maks ut av budsjettet ditt
  • Når du begynner å lage et sosiale medier budsjett, er det viktig å først identifisere dine mål. Dette vil gi en ramme for hvor pengene skal gå
  • En god begynnelse er å definere de viktigste målene for dine sosiale medier kampanjer. Dette kan omfatte merkevare bevissthet, lead generasjon, kunde engasjement, eller økt nettside trafikk.
  • Det er signifikant forskjell i pris å kjøre en merkevare bevissthets kampanje og en lead/salg kampanje
  •  Det er også viktig å inkludere kostnader som er knyttet til produksjon av innhold, annonsering, og bruk av verktøy for sosiale medier styring
  • Måling av avkastningen på investeringen er en kritisk del av budsjetteringsprosessen
  • Det er nytteløst å gå tilbake til en influencer i ettertid å klage på for lite salg eller trafikk, dersom man ikke vet hvilken trafikk som har kommet
  • En god måte å måle trafikk og ROI på er for eksempel med UMT-linker og personlige koder som LISE20 som helt åpenbart setter både trafikk og konvertering i sammenheng med den aktuelle influenceren
  • Budsjettet du setter opp bør være realistisk i forhold til hvor mye inntjening du kan forvente deg. Eksempelvis vil det i omtrent uansett tilfelle være lite realistisk å omsette “hundretusenvis” på et marginalt budsjett på 10 000,-
Image
Christine Urrang
Eier / Partner
Christine Urrang er Daglig leder og Co-Founder i Influencer Value. Christine har erfaring fra influencing gjennom sin egen Instagram kanal og har bakgrunn fra flere spennende yrker, blant annet Fengselsbetjent.
Image
Ronnie Kristensen
Eier / Partner
Ronnie er Co-Founder i Influencer Value og jobber primært med forretningsutvikling og salg. Ronnie har over 10 års erfaring som grunder og har nesten 15 års erfaring fra salg og markedsføring.

Du kan lytte til podcasten vår her:

Spotify: Her

YouTube: Her

Apple Podcast: Her

Se mer av det vi kan gjøre for deg: Her

Ønsker du å sende oss spørsmål eller innspill? Send oss en e-post direkte her

ronnie

Related posts
Leave a reply