Influencer markedsføringsstrategi: Den ultimate veiledningen for suksess

Introduksjon influencer markedsføring

Velkommen til vår omfattende guide om influencer markedsføringsstrategi. Vi hjelper deg å forstå konseptet bak influencer markedsføring og hvordan du utnytter det til å oppnå suksess. Gjennom denne artikkelen vil vi dele innsikt, strategier og beste praksis som vil hjelpe deg med å skape en vellykket kampanje.

Vi vil vise deg:

  • Hvordan bestemmer du intensjonen med kampanjen
  • Slik bestemmer du budsjettet
  • Dette må du vite for å finne influencere til oppdraget
  • Slik sikrer du høyest mulig ROI
  • Dette må du tenke på for å avstemme prestasjon
  • Hvordan skal du vurdere hvilke influencere det er verdt å satse på, og hvilke som bør droppes

Hva er influencer markedsføring?

Influencer markedsføring er en kraftig strategi som bruker innflytelsesrike personer til å markedsføre produkter og tjenester. Disse influencerne har en betydelig følgerskare på sosiale medieplattformer, og deres anbefalinger har stor innvirkning på følgerne.

Ved å samarbeide med relevante influencere kan bedrifter nå ut til en bredere målgruppe og skape autentiske og tillitsfulle forbindelser.

Hvorfor er influencer markedsføringsstrategi viktig?

Influencer markedsføring har blitt stadig viktigere i dagens digitale landskap. Her er noen grunner til hvorfor influencer markedsføring kan være avgjørende for suksessen til din virksomhet:

  1. Troverdighet og tillit: Influencere har etablert tillit med sine følgere, og når de anbefaler eller promoterer produkter, har dette stor påvirkningskraft.
  2. Økt rekkevidde: Ved å samarbeide med influencere kan du nå ut til en større målgruppe som du kanskje ikke ville ha nådd gjennom tradisjonelle markedsføringskanaler.
  3. Målrettet markedsføring: Ved å velge influencere som er relevante for din bransje og målgruppe, kan du sikre at markedsføringen din når de riktige menneskene.
  4. Autentisitet og engasjement: Influencere kan skape autentisk innhold som engasjerer følgere og bygger sterke forbindelser mellom merkevaren din og målgruppen.

Slik oppnår du suksess med influencer markedsføring

Å oppnå suksess med influencer markedsføring krever en strategisk tilnærming og nøye planlegging.

Her er noen trinn du kan følge for å lykkes:

Intensjonen med kampanjen

Mange tenker kanskje at budsjettet for kampanjen bør settes først, men det er faktisk ikke slik. Å sette budsjettet først blir det samme som å dra til en bilforhandler uten å vite hva ting faktisk koster. En toppmodell koster mer enn en innstegsmodell, en ny bil mer enn en brukt og så videre.

Overført til markedsføring kan man sammenligne det med at en salgskampanje koster mer enn merkevarebygging. Videre vil en topp influencer koster mer enn en liten, og 100 000 visninger koster mer enn 1 000.

Enkel matematikk som i all annen type markedsføring.

Før du starter må du derfor bestemme deg for hva intensjonen er mellom salg, merkevarebygging, trafikk eller lignende.

Og før du spør, nei, du kan ikke forvente å få det beste fra alle verdener i en og samme intensjon.

Det vil alltid være en viss form for merkevarebyggende effekt å ha en salgskampanje, men innholdet i en salgskampanje og en merkevarebyggende kampanje er totalt forskjellig.

Du må med andre ord være nøye med intensjonen for å på best mulig måte klare å skape et optimalisert innhold.

Hvordan bestemmer du budsjettet

Når intensjonen for kampanjen er satt, altså om det er en salgskampanje eller annen type kampanje, kan budsjettet settes.

Da er det særlig noen spesielle hensyn du må ta:

  • Skal alt det kreative (utforming av kampanjen skriftlig og visuell veileder) gjøres internt, eller av byrå?
  • Skal kampanjen være én enkelt kjøring, eller over lengre tid (flere innlegg)?
  • Ønsker man å benytte små, mellomstore eller store influencere?
  • Hvilke(n) plattform(er) ønsker man å benytte seg av? (Noen kan være dyrere enn andre per visning eller 1000’ende visning)
  • Konkurranse (er flere merkevarer interessert i samme influencer)?
  • Hva er realistisk ROI? Her må du se prisen for produktet ditt, dekningsbidrag og prisen på influenceren i sammenheng. Dersom prisen på produktet ditt (før kost) er 200,- og influenceren koster 20 000,- trenger du 100 salg for å tjene igjen investeringen minus kostnader. For fortjeneste trenger du naturlig nok enda mer. Du må derfor til enhver tid vurdere realismen i den ROI’en du ønsker opp mot den realistiske evnen influenceren har til å selge volum.

Hvordan finner du influencere til oppdraget

Når du skal finne riktig influencer til kampanjen din er det ikke nok å ta et raskt gløtt på profilen til vedkommende. Selv om en profil publiserer innhold om trening, betyr ikke dette nødvendigvis at vedkommende kommer til å prestere for deg.

Dette kan ha ulike årsaker:

  • Profilen har dårlig formidlingsevne
  • Målgruppen er feil i forhold til merkevaren (feks høy andel mannlige følgere når ditt produkt er tiltenkt damer)
  • Høy andel utenlandske følgere
  • Lavt engasjement

Dersom du ikke ønsker å bruke et byrå som sitter på svært dyptgående statistikker på profilene, er det noen grep du kan gjøre selv:

  • Be om oppdatert innsikt siste 28 dager. Se på engasjement og se på selve profilen hvilke typer kommentarer denne får
  • Se om profilen har hatt en del samarbeid tidligere, har disse vært godt utført?
  • Se på tekst og bilde innhold, er dette av høy kvalitet?
  • Hvor responsiv er profilen når du skriver til den? Profiler som svarer tregt er ofte et rødt flagg.
  • Hvor godt matcher influenceren med slik du som merkevare ønsker å fremstå? Deler dere samme verdier?
  • Spør gjerne profilen om hvorfor man ønsker å samarbeide med akkurat dere. Svaret kan gi en indikasjon på hvor dedikert profilen er

Naturlig nok vil det også være andre faktorer med i bildet her, men dersom du tar høyde for disse nevnt ovenfor har du allerede fått en god start!

Her kan du se hvordan vårt system hjelper merkevarer med å finne influencere med perfekt match.

Hvordan sikrer du høyest mulig ROI

Vi har til gode å snakke med merkevarer som ikke enten er utelukkende opptatt av ROI eller ganske opptatt av ROI. Ordet ROI er en forkortelse på “Return On Investment” som oversatt til norsk betyr “inntjening fra investering”.

Ulike merkevarer opererer med ulike krav til ROI. Noen krever 3x andre krever 8x, og selv om man kanskje skulle bli fristet til å slå til med 100x er det dessverre ikke bare å plukke et tall.

ROI’en din avgjøres i stor grad an en enkel formel [Markedsmakt merkevare + Markedsmakt influencer + total eksponering + totalt engasjement + pris for tjeneste eller produkt / budsjett = Realistisk ROI]

Litt enklere forklart kan man gjerne si at det er urealistisk å selge et produkt til 100 000,- ved å investere 100,-. Man ser ofte at størrelsen på budsjettet avgjør suksessraten dersom forarbeidet gjøres riktig.

Med andre ord er det ikke ensbetydende at et budsjett på 1 000 000,- vil være klokere enn 100 000,- dersom man sløser med pengene, det sier seg selv.

Høy ROI kommer ofte gjennom systematisk og strategisk arbeid over tid, og sjelden på første forsøk. Mange som annonserer tror at man helt automatisk “tæpper” inn i en høy ROI uten å bygge over tid. Dette er dessverre ikke alltid tilfelle, og selv om det ofte skjer, bør man tenke langsiktig.

Hvordan avstemmer du prestasjon

Hvis vi hadde fått 1,- for hver kunde som ikke har satt opp sporing av resultater, men som likevel klager på resultatet…

Sørg alltid for at all aktivitet med influenceren spores. Det kan enkelt gjøres via UMT-linker som er unike til influenceren eller via koder og Google Analytics. Å sette opp analyseverktøy i forkant er rett og slett essensielt for å lære hvordan man kan forbedre seg, og hva man tjener.

Husk at det ofte er “lekkasjer” der en kunde kan komme tilbake via andre annonser merkevaren selv kjører. Aktiviteten med influenceren er dermed ikke fånyttes, selv om salget ikke direkte kommer fra han eller henne. Det er derfor viktig å vurdere total aktivitet i kampanjeperioden for å finne ut av om det har vært “lekkasjer” som utgjør en positiv total.

Hvordan skal du vurdere hvilke influencere det er verdt å satse på, og hvilke som bør droppes

Enkelt og greit; de som ikke presterer første gang, kutter du.

Neida.

Det er nok ikke like firkantet som dette. Husk at du som merkevare, uansett hvor god influenceren er, markedsfører til en målgruppe som kanskje ikke har sett dette produktet før eller ikke har sett denne influenceren promotere dette produktet. Som med all annen reklame og annonsering trenger man flere eksponeringer før man tar en kjøpsavgjørelse.

Det er 5 faser en kunde går igjennom før man tar en kjøpsavgjørelse:

  1. Kjennskap
  2. Informasjonssøk
  3. Evaluering av alternativer
  4. Kjøpsbeslutning
  5. Postkjøpsadferd

Å ha ambisjoner om at du treffer 100% på nivå 4 med alle til enhver tid på første publisering, er dessverre ikke særlig realistisk.

Sørg derfor for å

  • se løpet i et større perspektiv
  • bli enig med deg selv hvor mye du er villig til å investere i en fremtidig vekst

Dersom du bruker “de siste kronene du har” vil vi på det sterkeste anbefale å ikke gjøre noe form for betalt markedsføring, da utfallet i 9 av 10 tilfeller vil være tapte penger.

TTT – Ting Tar Tid.

Konklusjon

Influencer markedsføring kan være en kraftig strategi for å nå ut til din målgruppe og skape autentisk engasjement rundt din merkevare. Ved å identifisere relevante influencere, etablere meningsfulle samarbeid og utvikle engasjerende kampanjer, kan du oppnå suksess og overgå konkurrentene dine.

Husk å kontinuerlig evaluere og optimalisere strategien din for å oppnå de beste resultatene. Lykke til med din influencer markedsføringsreise!

Viktig merknad: Denne artikkelen er kun ment som en veiledning for influencer markedsføring og kan ikke garantere spesifikke rangeringer eller resultater. Suksess avhenger av mange faktorer, inkludert konkurransesituasjon, bransjetrender og markedsforhold.

  • Når merkevarer setter sine budsjetter er det ofte vanskelig å se for seg alle de ulike aspektene av de faktorene som kan påvirke prisen
  • Oppsiktsvekkende nok er det svært få merkevarer som tar noe annet enn influencerens egne tall og statistikker i betraktning
  • Å forstå styrkene og svakhetene til de ulike plattformene er essensielt for om du klarer å dra maks ut av budsjettet ditt
  • Når du begynner å lage et sosiale medier budsjett, er det viktig å først identifisere dine mål. Dette vil gi en ramme for hvor pengene skal gå
  • En god begynnelse er å definere de viktigste målene for dine sosiale medier kampanjer. Dette kan omfatte merkevare bevissthet, lead generasjon, kunde engasjement, eller økt nettside trafikk.
  • Det er signifikant forskjell i pris å kjøre en merkevare bevissthets kampanje og en lead/salg kampanje
  •  Det er også viktig å inkludere kostnader som er knyttet til produksjon av innhold, annonsering, og bruk av verktøy for sosiale medier styring
  • Måling av avkastningen på investeringen er en kritisk del av budsjetteringsprosessen
  • Det er nytteløst å gå tilbake til en influencer i ettertid å klage på for lite salg eller trafikk, dersom man ikke vet hvilken trafikk som har kommet
  • En god måte å måle trafikk og ROI på er for eksempel med UMT-linker og personlige koder som LISE20 som helt åpenbart setter både trafikk og konvertering i sammenheng med den aktuelle influenceren
  • Budsjettet du setter opp bør være realistisk i forhold til hvor mye inntjening du kan forvente deg. Eksempelvis vil det i omtrent uansett tilfelle være lite realistisk å omsette “hundretusenvis” på et marginalt budsjett på 10 000,-
Image
Christine Urrang
Eier / Partner
Christine Urrang er Daglig leder og Co-Founder i Influencer Value. Christine har erfaring fra influencing gjennom sin egen Instagram kanal og har bakgrunn fra flere spennende yrker, blant annet Fengselsbetjent.
Image
Ronnie Kristensen
Eier / Partner
Ronnie er Co-Founder i Influencer Value og jobber primært med forretningsutvikling og salg. Ronnie har over 10 års erfaring som grunder og har nesten 15 års erfaring fra salg og markedsføring.

Du kan lytte til podcasten vår her:

Spotify: Her

YouTube: Her

Apple Podcast: Her

Se mer av det vi kan gjøre for deg: Her

Ønsker du å sende oss spørsmål eller innspill? Send oss en e-post direkte her

ronnie

Related posts
Leave a reply