Influencer Marketing Trender 2023: Hva du trenger å vite

Influencer Marketing Trender 2023

I en verden der tradisjonell markedsføring blir stadig mer utfordrende, har influencer marketing trender 2023 vist seg å være en effektiv måte å nå ut til målgrupper på. Med den stadige utviklingen av sosiale medier og digital teknologi, er det viktig å holde seg oppdatert med de nyeste trendene innen influencer marketing.

I dette blogginnlegget vil vi utforske noen av de mest spennende trendene innen influencer marketing for 2023.

Influencer marketing – en oversikt

Influencer marketing er en form for sosial medie markedsføring som involverer endorsments og produkt plasseringer fra influencere, folk og organisasjoner som har en påstått ekspertnivå av kunnskap eller sosial innflytelse i sitt felt. Influencer marketing fungerer fordi det utnytter sosiale og personlige aspekter som driver merkevareengasjement.

Flere og flere merkevarer benytter influencere i sin egen merkevarebygging og salgsstrategi, nettopp fordi det funker. Mye av årsaken til effektiviteten er “grepet” influenceren har om følgergruppen sin. Et grep svært få om noen merkevarer kan matche når det kommer til troverdighet og ektehet.

Som med mote er det alltid en årlig utvikling i trender, og noen av de 4 viktigste fokusområdene for 2023 finner du listet opp under.

Influencer marketing trender i 2023

Basert på forskning og markedsanalyser, har vi noen av de mest spennende trendene vi kan forvente i influencer marketing i 2023:

  1. Mikro-Influencers: Mikro-influencers, de med et følgerantall på mellom 10 000 og 50 000, vil fortsette å vokse i popularitet. Disse influencerne har ofte et mer engasjert publikum og kan gi mer autentisk og målrettet markedsføring. Årsaken til at disse er så populære er at de er midt i “sweetspot” for autentisitet. De er for små til å miste kontakten med følgerne, og store nok til å utgjøre en forskjell.

 

  1. Video innhold: Video innhold, spesielt på plattformer som TikTok og Instagram, vil fortsette å dominere influencer marketing. Merkevarer vil fortsette å utnytte disse plattformene for å engasjere seg med yngre publikum og “oppdra” potensielle kunder tidlig. Omtrent “ingen” under 30 sitter og leser slike tekster som du nå sitter og leser, det må respekteres. Da er video omtrent eneste effektive mulighet til å nå ut til disse brukerne på.

 

  1. Gjennomsiktighet og ektehet: Forbrukerne blir mer kresne om hvilke influencere de stoler på. Autentisitet og transparens vil være nøkkelfaktorer for suksess i influencer marketing. En studie fra England pekte på at over 80% av forbrukere ikke tror på reklame som kommer direkte fra merkevaren. Med andre ord er det 8 av 10 som sier at de heller lytter til anbefaling fra andre, enn å lytte til merket selv.

 

  1. Data-drevet kampanje kjøring: Merker vil i økende grad bruke data for å drive sine influencer marketing kampanjer, med fokus på målbare resultater og ROI. I noen år nå har merkevarer kastet om seg med penger til svært lite effektive ambassadører. Den nye trenden er at merkevarer er mye mer kritiske til hvem de bruker pengene på, og ønsker å se konkrete resultater.

Suksesshistorier

Det er mange eksempler på merker som har hatt stor suksess med influencer marketing.

Her er noen få:

  1. Fittport Health and Wellness Campaign: Fittport, en one-stop-shop for alle dine treningsutstyr og spesialiserte treningsbehov, samarbeidet med Ainfluencer-markedsplassen for å finne en autentisk måte å promotere sin populære håndmassasjepistol på og skaffe nytt innhold for sine shopping-sider for å demonstrere produktene i en realistisk setting. Ainfluencer matchet Fittport med 10 wellness-, stresshåndterings- og generelle wellness-influencere med 20k-150k følgere i USA og Canada, og kunne få tusenvis av kvalifiserte besøkende, flere nøkkelinnholdsressurser og salg av produktet. For eksempel kunne lisettejyoga generere over 500 engasjementer.Kilde.

 

  1. Dunkin Donuts på National Donut Day: Dunkin Donuts og byrået Trilla bestemte seg for å lansere et spesialtilbud for National Donut Day. Trilla samarbeidet videre med det digitale talentnettverket og underholdningsstudioet Collab for å lage en Snapchat-kampanje og visuelt tiltalende kreativt innhold. De valgte 8 populære influencere for å lage og distribuere teaser-innhold. Alle disse influencerne tok kontroll over den offisielle Snapchat-kontoen til Dunkin Donut for å kjøre kampanjen over tre tidssoner og tre byer over hele USA. Influencerne brukte sitt innhold til å oppfordre sine støttespillere fra alle sosiale medieplattformer til å følge Dunkin Donuts på Snapchat og besøke butikkene for tilbudet.Kilde

 

  1. Absolut: Planet Earth’s Favorite Vodka: Absolut Vodka lanserte en kampanje med tittelen “Planet Earth’s Favorite Vodka”, der de samarbeidet med flere influencere for å fremme deres bærekraftige produksjonspraksis. Influencerne delte bilder og videoer av seg selv som nyter Absolut Vodka i naturskjønne omgivelser, og fremhevet merkets engasjement for miljøet. Kampanjen var en stor suksess og hjalp Absolut med å styrke sitt image som et miljøvennlig merke.Kilde
  • Influencer marketing har vist seg å være en effektiv måte å nå ut til målgrupper på
  • Influencer marketing fungerer fordi det utnytter sosiale og personlige aspekter som driver merkevareengasjement
  • Mikro-influencers med et følgerantall på mellom 10 000 og 50 000 har ofte et mer engasjert publikum og kan gi mer autentisk og målrettet markedsføring.
  • Videoinnhold, spesielt på plattformer som TikTok og Instagram, vil fortsette å dominere influencer marketing
  • Autentisitet og transparens vil være nøkkelfaktorer for suksess i influencer marketing
  • Merker vil i økende grad bruke data for å drive sine influencer marketing kampanjer, med fokus på målbare resultater og ROI
Image
Christine Urrang
Eier / Partner
Christine Urrang er Daglig leder og Co-Founder i Influencer Value. Christine har erfaring fra influencing gjennom sin egen Instagram kanal og har bakgrunn fra flere spennende yrker, blant annet Fengselsbetjent.
Image
Ronnie Kristensen
Eier / Partner
Ronnie er Co-Founder i Influencer Value og jobber primært med forretningsutvikling og salg. Ronnie har over 10 års erfaring som grunder og har nesten 15 års erfaring fra salg og markedsføring.

Du kan lytte til podcasten vår her:

Spotify: Her

YouTube: Her

Apple Podcast: Her

Se mer av det vi kan gjøre for deg: Her

Ønsker du å sende oss spørsmål eller innspill? Send oss en e-post direkte her

ronnie

Related posts
Leave a reply