Kraften av influencer markedsføring i det norske markedet

Oppdag kraften av merkevarebygging som faktisk funker

Har en influencer noen effekt i det hele tatt, eller er det bare en gjeng selvsentrerte folk som er elendige forbilder for oss andre?

Hva er egentlig den mest effektive markedsføringen for merkevarer og bedrifter i et moderne marked?
På Facebook, Instagram og TikTok blir man regelrett skutt i senk av folk som ønsker å dra deg i sin retning, noen med større tyngde enn andre.

I dag så skal vi snakke om en type markedsføring og merkevarebygging som “alle” nekter for at de blir påvirket av, men som de aller fleste faktisk blir påvirket av likevel; enten de vil eller ikke!

Vi snakker selvsagt om såkalte påvirkere eller influencere, som er et begrep man ofte bruker om personer som gjennom sin tilstedeværelse på for eksempel sosiale medier har bygget opp en følgerskare som følger dem.

Markedsførings landskapet forandrer seg stadig, og bedrifter over hele verden prøver å holde tritt med nye trender. En slik trend som har tatt Norge med storm er influencer markedsføring.

Men hva gjør det så effektivt, og hvorfor bør norske bedrifter dra nytte av det?

Influencer markedsføring bruker innflytelsesrike personer på sosiale medier til å fremme merkevarer, produkter eller tjenester. Med innflytelsesrike norske profiler som Astrid S og Vegard Harm, kan bedrifter nå ut til en stor og engasjert målgruppe

Influencere har en unik evne til å engasjere følgerne sine med autentiske og personlige fortellinger. Dette engasjementet kan overføres til din merkevare når en influencer deler ditt innhold, noe som skaper sterkere kunde engasjement og tillit.

Tillit er en sentral del av det norske forbrukermarkedet. Når en respektert influencer anbefaler produktet eller tjenesten din, blir merkevaren din oppfattet som mer pålitelig og troverdig.

Influencer markedsføring lar deg målrette markedsføringsbudskapet ditt mot en bestemt demografisk gruppe. Dette kan gi bedre resultater enn tradisjonell markedsføring, siden budskapet ditt blir levert direkte til personer som allerede er interessert i influencerens innhold.

Når en influencer lenker til nettsiden din, øker det din nettsides autoritet i øynene på søkemotorer som Google, noe som kan forbedre din SEO rangering og drive mer organisk trafikk til nettsiden din.

Til syvende og sist gir influencer markedsføring norske bedrifter en unik mulighet til å nå ut til og engasjere et bredt publikum på en autentisk og personlig måte. Ved å utnytte influencernes makt, kan bedrifter styrke sin merkevareposisjon, bygge tillit, forbedre kundeengasjement, og øke nettsidens synlighet. Det er ikke rart at flere og flere norske bedrifter nå ser til influencere for å gi sin digitale markedsføringsstrategi et løft.

  • Med innflytelsesrike norske profiler kan bedrifter nå ut til en stor og engasjert målgruppe
  • Norske influencere har en unik evne til å engasjere følgerne sine
  • Engasjementet kan overføres til din merkevare når en influencer deler ditt innhold, noe som skaper sterkere kunde engasjement og tillit
  • Når en respektert influencer anbefaler produktet eller tjenesten din, blir merkevaren din oppfattet som mer pålitelig og troverdig
  • Influencer markedsføring lar deg målrette markedsførings budskapet ditt mot en bestemt demografisk gruppe
  • Influencer markedsføring kan gi bedre resultater enn tradisjonell markedsføring, siden budskapet ditt blir levert direkte til personer som allerede er interessert i influencerens innhold
  • Når en influencer lenker til nettsiden din, øker det din nettsides autoritet i øynene på søkemotorer som Google, noe som kan forbedre din SEO rangering og drive mer organisk trafikk til nettsiden din
  • En unik mulighet til å nå ut til og engasjere et bredt publikum på en autentisk og personlig måte ved å utnytte influencernes makt
Image
Christine Urrang
Eier / Partner
Christine Urrang er Daglig leder og Co-Founder i Influencer Value. Christine har erfaring fra influencing gjennom sin egen Instagram kanal og har bakgrunn fra flere spennende yrker, blant annet Fengselsbetjent.
Image
Ronnie Kristensen
Eier / Partner
Ronnie er Co-Founder i Influencer Value og jobber primært med forretningsutvikling og salg. Ronnie har over 10 års erfaring som grunder og har nesten 15 års erfaring fra salg og markedsføring.

Du kan lytte til podcasten vår her:

Spotify: Her

YouTube: Her

Apple Podcast: Her

Se mer av det vi kan gjøre for deg: Her

Ønsker du å sende oss spørsmål eller innspill? Send oss en e-post direkte her

ronnie

Related posts
Leave a reply